-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به آيه 30 سوره بقره فرشتگان از كجا مي دانستند كه موجودي به نام آدم در زمين فساد مي كند؟
اگر به صدر و ذيل آيه 30 توجه دقيق تر داشته باشيد، پاسخ پرسش هاي خود را خواهيد يافت. اين كه ملائكه چگونه مي دانستند كه آدمي در زمين خون مي ريزد و فساد مي كند، از كلام خداوند متعال چنين استفاده اي كردند. خداوند در اول اين آيه به ملائكه فرمود: «من در زمين خليفه خواهم گماشت»،ملائكه از دو واژه «زمين» و «خليفه و جانشين» به ابهام افتاده و برايشان اين اشكال پديد آمد كه «پروردگارا آيا كساني را خواهي گماشت كه در زمين فساد مي كنند و خون ها مي ريزند و حال آن كه ما خود تو را تسبيح و تقديس مي كنيم». ملائكه از آن جا برايشان اين شبهه پديد آمد كه خداوند مي خواهد جانشين بر روي زمين بگمارد؛ زميني كه به دليل قرار داشتنش در عالم مادي و جسماني، آثار و احكام خاص خود را دارد. عالمي كه دار تزاحمات و مركب از قواي غضبيه و شهويه است، محدوديت دارد، موجوداتش در معرض انحلال و بطلان اند، بقاء در آن تنها در سايه اجتماع و همكاري ميسر است، آميخته با شر و فساد است و به دليل وجودتزاحم در آن خالي از خون ريزي نيست و... . حال چگونه مي شود بر روي چنين عالمي، با اين احكام و آثار خود، جانشيني قرار داد كه بايد نمودي از خداوند باشد. خداوندي كه متصف به اوصاف جمال و جلال است. از نقص و فساد و شرّ مبرّا است. در معرض بطلان و انحلال نيست. در بقاي خود نيازمند به اجتماع و تعاون ديگران ندارد. محدوديت ندارد و... آيا آدمي كه در چنين عالم مادي و جسماني قرار دارد، مي تواند نمود و مظهري از آن مقام ربوبي باشد و خود را زيبنده و جانشين او سازد. در واقع براي ملائكه از دو واژه «زمين» و «جانشين» در صدر آيه شريفه اين پرسش پديد آمد كه: چگونه مي شود در زميني كه مشوب به شر و فساد است، جانشيني باشد كه بايد با وجودش خداوند متعال را تقديس و تسبيح كند و از هر گونه نقص، فسادي به دور باشد. بنابراين ملائكه از كلام خداوند متعال، در اول آيه چنين دانشي را پيدا كرده و چنان پرسشي را مطرح كردند، {V(الميزان، ج 1، ص 115 - 116)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.